126 éve a tiszta Budapestért
Hulladéknaptár
Ügyfélszolgálat

A kukásautókról

Megszokott városképi látvány reggelente és délelőttönként a kapuk elé kitett kukák és az azok tartalmát eltüntető kukásautók. Mondhatni érthető, hiszen a 60-as években kezdődött meg a fővárosban az un. pormentes gyűjtés. Az idősebbek talán emlékeznek, amikor még a fémkukákat a Skoda kukásautókkal ürítették. Akkor volt csak igazán csörömpölés, azóta viszont sok idő telt el és ahhoz képest ma már igen csak csendes a szemétszállítás, környezetbarát járművekkel, műanyag kukákkal. Annyira természetesnek vesszük ezt, hogy már meg sem nézzük, rá sem hederítünk a kukásautókra, pedig érdemes lenne – ahogy megtesszük, amikor megjelenik egy-egy új autóbusz vagy villamos a főváros útjain, a személyautó kultuszról nem is beszélve - hiszen ezek a járművek is egyre korszerűbbek, csendesebbek és tetszetősebbek.

A kukásautókból több típus is fut az utakon – Mercedes, Scania, Iveco, MAN – de két fajtát különböztetünk meg. Az egyik a Rotopress, a másik a Variopress. A két elnevezés nagyon leegyszerűsítve a szeméttömörítési technikát különbözteti meg. Kérdés persze, hogy laikusként, ha ránézünk egy kukásautóra észrevehető-e ez az eltérés.

Rotopress

Ebből a fajtából 90 darab van az FKF-nél. A Rotopress-es járművet külsőleg a felépítményről úgy ismerhetjük meg, hogy egy fél hordó formájához hasonlít. Nem véletlen ez a forma, hiszen belül egy forgó henger belsejében, csigavonalban felhegesztett lemez van, amely a szemetet bizonyos mértékig aprítja, valamint – mondjuk úgy - csigaforgással a hátul beöntött hulladékot előre tömöríti. Amikor megtelik a tartály, akkor - akár a hulladékégetőbe, akár a lerakóba viszik a szemetet – a hátsó részt felnyitják és a gyűjtéskor működő csigaforgás ellentétesen funkcionál, vagyis mint a húsdaráló kifelé nyomja a tartalmat mintegy 8-10 perc alatt.

Joggal tehetjük fel a kérdést, honnan tudható, hogy a tartály mikor telik meg. Mindenekelőtt érdemes megjegyezni, a járművek útvonalát úgy tervezték meg, hogy adott területen lévő kukák tartalma beleférjen. Átlagosan 90-100 darab ezeregyszáz literes konténert tud egy kukásautó elnyelni. Nyilván vannak teli és kevésbé megpakolt kukák, de elfordulhat, hogy idő előtt jelez a gép, megteltem! Ezt pedig a dolgozók úgy érzékelik, hogy az ún. garat már nem nyeli el a beöntött szemetet. Ilyenkor a megadott ártalmatlanító helyen kiöntik a hulladékot, majd visszatérnek a területre, hogy folytassák a munkát. Ilyen eset azonban nagyon ritkán fordulhat elő, hiszen nem kis tartalmat fogadnak be ezek a járművek, ugyanis a kéttengelyes kocsik 44 köbméter, a háromtengelyesek pedig 60 köbméter hulladékot nyelnek el.


Variopress

Ezt a hulladékgyűjtő járművet – amelyből 278 darab található az FKF-nél - külsőleg úgy ismerhetjük fel, hogy szögletes formájú, ha úgy teszik téglatest. Ez a típusú hulladékgyűjtő jármű a Rotopress-szel ellentétben nem „darál”, hanem ún. tömörítő lapáttal végzi az optimális helykihasználást. Leegyszerűsítve, a szemét tömörítés úgy történik, hogy a vezetőfülke mögötti hátsófal mozgatható, vagyis, ahogy a tömörítő lapát nyomja előre a bekerült szemetet, fokozatosan telik a tartály, a fal egyre inkább közelít a vezetőfülke felé. Amikor megtelik, a lerakóhelyen felemelik a kukaemelő szerkezetet teljes szélességben, majd a mozgó hátsófal egy hidraulika segítségével ellentétes irányba elindul és kinyomja a bennlévő szemetet 4-5 perc alatt. Előfordul, hogy a Variopress-nél nem látunk kukaemelő szerkezetet. Ez lomtalanításnál fordulhat elő, ugyanis a kirakott hulladékot ilyenkor egyszerűbb kézzel vagy lapáttal bedobálni a fogadótérbe, amely viszonylag alacsonyan helyezkedik el.

Kérdésként merülhet fel, hogy az érdeklődő szem a főváros melyik részén láthat Rotopress, vagy Variopress kukásautót. Nos, mindkét típus Budapest bármely pontján felbukkanhat, ugyanis a belvárosban reggelente sok hulladékszállító jármű tűnik fel, hiszen az előírások szerint reggel 7 óráig a belvárosi szemétszállítást be kell fejezni, hogy a szűk utcákban a forgalmat ne akadályozzák. Ezután a kintebb lévő kerületekben folyik a munka. Egy bizton állítható, hogy az esetek többségében egy adott körzetben mindig ugyanazzal a járművel és ugyanazokkal a dolgozókkal találkozhatunk. Ez csak akkor nem igaz, ha műszaki hiba fordul elő, vagy szabadságok miatt helyettesítő személyzet megy a körzetbe. Ez az állandóság nagy szervezetséget igényel, hiszen naponta átlagosan 230 kukás jármű 21ezer köbméter szemetet szállít el ártalmatlanításra, ami akkora mennyiség, hogy az Andrássy út teljes hosszában és szélességében boka fölött érő, (25 cm-es) szemétben korzózhatnánk, vagy a Váralagút több mint 6 méter magasan tele lenne hulladékkal.

A kukásautók titkai

A laikus szemnek – a felépítményt leszámítva – nem sok különbség tűnhet fel az átlagos, Mercedes, Iveco stb., tehergépkocsikhoz képest. Pedig akad néhány olyan apró titok, amelyről csak a szakavatottak tudnak. Kutakodjunk tehát egy kicsit a kukásautók körül.

Amit az avatatlanok is észrevehetnek, hogy a kukásautók zöme un. buszfülkés, ami azt jelenti, hogy a személyzet harmonikaajtón és lépcsőn keresztül jut be a fülkébe. Ez a kényelmet és a biztonságot szolgálja a viszonylag gyakori ki- és beszállás miatt.

A járművek nagy része a legmodernebb műszaki színvonalat képviselik, például GPS-szel, digitális tachográffal, fedélzeti computerrel látták el, de van bennünk URH készülék is.A járművek hátsó kerékmeghajtásúak, két vagy háromtengelyesek és a hátsó duplatengelyeseknek egy vagy mindkét tengelye meghajtott. A második, vagy a harmadik tengely is kormányozott, ami nagyban segíti a belvárosi szűk utcákban való manőverezést. Ugyancsak a vezetést könnyíti meg az autók nagy részén az automata sebességváltó, hiszen a kocsik a munkavégzés alatt akár ezer alkalommal is megállnak-elindulnak. A kukásautók nagy része légrugózású, így a szintszabályozás megoldott, vagyis nem okoz gondot a hulladéklerakó-helyeken, a hepehupás terepen való közlekedés.

A vezetőfülkében külön vezérlőpultról lehet kapcsolni a felépítmény működtetésére szolgáló mellékmeghajtást, vagyis a Rotopress típusnál a forgódob forgásirányát, a Variopressnél pedig a toló lap mozgásirányát, valamint az ürítésnél a hátsó ajtó nyitását. Érdemes azonban azt is megjegyezni, hogy a hátsó ajtó visszacsukását a vezérlőpultról nem lehet megoldani, hanem biztonsági okok miatt, a jármű hátulján két gomb egyidejű nyomásával zárható vissza az ajtó.      

Azt utca embere nap, mint nap láthatja, hogy mielőtt az emelő szerkezetre rakják a kukát, felnyitják a fedelét. Ez két dolog miatt is fontos. Egyrészt a dolgozóknak az ürítés előtt meg kell nézni, hogy a kukába háztartási hulladékot raktak-e, tehát nincs e benne építési törmelék, vagy állati tetem stb., másrészt a fedél felemelése a kuka ürítését is segíti, hiszen így teljes keresztmetszetében csúszik ki a hulladék, míg ellenkező esetben csak függőlegesen lógna a tartályfedél. Zárójelben érdemes megjegyezni, hogy a 770 literes és annál nagyobb konténerek tetejét az ürítő szerkezet nyitja ki.  

A tartályürítésre szolgáló emelőberendezés kézi vezérlésű, gombbal vagy kis karral lehet működtetni, de ezt  a megfelelő képesítéssel rendelkező szakember kezelheti. A jármű mindkét oldalán piros vészleállító gomb található, amelynek lenyomásával azonnal leáll az egész berendezés. A Variopress felépítményeknél az újraindítás során a tömörítő lapok és karok visszafelé, un. szabadító üzemmódban indulnak el.

A biztonságnak azonban itt nincs vége, hiszen a „kukások” - a gyerekek nagy irigységére - a két épület közötti távolságot az autó hátulján egy fellépőn teszik meg. Ha valaki azon áll, akkor a jármű maximum 30 km/h sebességgel haladhat. Ez egy súlyérzékelős kapcsolóval van megoldva, ami jelt küld a motorvezérlésnek. Abban az esetben, ha a fellépőn áll valaki, akkor a jármű nem tud tolatni, vagyis amint hátramenetbe kapcsol a vezető, a motor leáll.

Egy-egy háznál a kukák ürítése után a tovább indulást egy gombnyomással jelzik a vezetőnek. Ilyenkor a vezetőfülkében megszólal egy nem zavaró, de a környezeti zajoktól jól megkülönböztethető elektronikus csengőhang. Ekkor a gépkocsivezető kikapcsolja a mellékmeghajtást, vagyis jól hallhatóan a hulladékpréselés elcsendesedik és továbbindul a jármű a következő házig.